דיאגנוסטיקה סנטר

08-8679747
054-6859992

קשיי למידה – המדריך המלא על אבחון וטיפול בקשיי למידה (2021)

מה ההבדל בין לקות למידה וקשיי למידה?

באופן כללי, קשיים בלמידה אינם מעידים על מנת משכל (IQ) נמוכה ואינם זהים בהגדרתם ובהשפעותיהם למוגבלות שכלית, עיכובים התפתחותיים או חסכים תרבותיים, סביבתיים וכלכליים, אלא מצביעים על הצורך של האדם ללמוד באמצעות דרכים חלופיות על מנת להגיע להישגים אקדמיים נאותים.

בעוד קשיי למידה בדרך כלל מתגלים כבר בתקופת בית הספר היסודי, כאשר ילדים המגלים קושי ברכישת מיומנויות הקריאה, הכתיבה ו/או המתמטיקה מופנים על ידי הצוות החינוכי לביצוע אבחון לקויות למידה, חלק מהילדים מסוגלים להסתיר זמן ממושך את העובדה שהם מתקשים בהיבטים מסוימים של למידה.

בשל כך, בהחלט ישנם מצבים בהם הקשיים האובייקטיביים שלהם נותרים לא מטופלים עד שמתגלים פערים בין פוטנציאל הלמידה שלהם ליכולתם בפועל בתקופת חטיבת הביניים או בית הספר התיכון ומקרים בהם אנשים מאובחנים לראשונה רק לאחר תחילת לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה או הצטרפותם לשוק העבודה.

אבחון קשיי למידה

המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5), המוצא לאור על ידי האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה, מסווג קשיי למידה תחת הגדרה של הפרעת למידה ספציפית (באנגלית: Specific Learning Disorder) ומבחין בין מצבים הפוגעים בקריאה, בהבעה בכתב ובמתמטיקה.

להלן מספר סוגי קשיי למידה וליקויי למידה נפוצים:

  • דיסלקציה
    דיסלקציה משפיעה על שטף הקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, איות, דיבור וזיכרון ולעתים קרובות מאובחנת במקביל לקשיי למידה נוספים.
  • דיסגרפיה
    דיסגרפיה משפיעה על כתב היד ומיומנויות מוטוריות עדינות נוספות ופוגעת ביכולתם של אנשים לכתוב באופן קריא, לשמור על עקביות בריווח בין מילים, לאיית נכון, להרכיב מילים ומשפטים, להתארגן במרחב הדף, לתכנן, ולחשוב ולכתוב בו זמנית.
  • דיסקלקוליה
    דיסקלקוליה משפיעה על יכולתם של אנשים לרכוש מיומנויות מתמטיות, להבין מספרים, ללמוד עובדות בסיסיות במתמטיקה, להפנים סמלים מתמטיים, לספור זמן, לבצע חישובים מתמטיים ולארגן ולשנן מספרים.
  • הפרעת עיבוד שמיעתי
    הפרעת עיבוד שמיעתי פוגעת ביכולתם של אנשים לזהות הבדלים בין צלילים, להבין את סדר הצלילים, לזהות את מקור הצלילים ולהפריד צלילים מרעשי רקע.
  • קשיי למידה לא מילוליים
    קשיי למידה לא מילוליים פוגעים ביכולתם של אנשים לפרש הבעות פנים ושפת גוף ומשפיעים על טווח רחב של כישורים חזותיים-מרחביים, מוטוריים וחברתיים.

חשוב לציין, כי הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינה נחשבת לקושי בלמידה, אולם מחקרים מקיפים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם גילו שכ-40% מהאנשים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או הפרעת למידה ספציפית (SLD) מתמודדים עם שני המצבים במקביל.

טיפול בקשיי למידה

קשיי למידה וליקויי למידה שאינם מאובחנים כראוי עלולים למנוע מילדים ובני נוער להצליח בלימודים, לכן חשוב ביותר לפנות לביצוע אבחון קשיי למידה באופן מקצועי ולזהות את תחומי הקושי המסוימים המצריכים פיתוח תוכניות חינוכיות ואסטרטגיות למידה מיוחדות המותאמות לחוזקותיהם וחולשותיהם הייחודיות.

כמו כן, תלמידים המתמודדים עם קשיי למידה משמעותיים ומתמשכים שאינם זוכים למענה מקצועי הולם עשויים לחוות כעס, תסכול, לחץ או חרדה בעקבות חוסר הצלחתם במבחנים חרף השקעה רבה בלמידה, חששותיהם לגבי עתידם האקדמי והתעסוקתי או חוסר יכולתם להבין מה בדיוק נדרש מהם לעשות במצבים מסוימים.

לאחר קבלת אבחנה מקצועית, באפשרותכם לפנות לקבלת טיפול בקשיי למידה כדי לשוחח על דאגותיכם הרגשיות עם איש מקצוע מוסמך, ללמוד שיטות טיפול עצמי יעילות, להכיר מנגנוני התמודדות בריאים יותר, לחזק את מיומנויות הקריאה, הכתיבה ו/או המתמטיקה, לשפר את היכולת להבין ולתקשר במצבים חברתיים ולהתגבר על מצוקה רגשית הנובעת מהשפעותיהם של הקשיים האובייקטיביים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.